Повідомлення про необхідність подати декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування
12 жовтня 2023 року набрав чинності Закон про відновлення декларування. Одночасно стартувала й кампанія декларування за 2021-2022 роки, яка триватиме до 31 січня 2024 року.
НАЗК детально роз’яснює основні положення Закону та ті зміни, які відбулися в системі декларування після його ухвалення. Наразі інформуємо про перелік тих декларацій, які необхідно подати.
Отже, за загальним правилом до 31 січня 2024 року публічні службовці повинні подати:
- щорічні декларації (з будь-якою позначкою) за 2021-2022 звітні періоди;
- декларацію при звільненні за 2022-2023 роки (якщо обов’язок подання декларації настав до 11.10.2023 включно);
- декларацію кандидата на посаду за 2021 та 2022 звітні періоди (якщо кінцевий строк їх подання настав у період з 24.02.2022 по 11.10.2023 включно).
Важливо!
Якщо у декларанта існує обов'язок подати декларацію кандидата на посаду та щорічну декларацію (з будь-якою позначкою) за один і той самий звітний період, то у випадку подання першою щорічної декларації за відповідний звітний період, декларація кандидата на посаду за цей період не подається. Це зазначено в положеннях п.п. 3 п. 2 розд. ІІ Порядку № 449/21 від 23.07.2021.
Станом на зараз це може стосуватись кандидатських декларацій за 2021 - 2022 роки, але точно не стосуватиметься таких декларацій за 2023 рік.
- Наприклад, особа стала суб’єктом декларування в період з 01.01.2023 до 31.03.2023 включно. Якби декларування не було призупинено, вона перед призначенням подала б кандидатську декларацію за 2022 рік, а до 31.03.2023 включно - також щорічну декларацію, теж за 2022 рік. Після відновлення декларування (12.10.2023) всі, хто у 2022-2023 роках не подав декларації, зобов’язані подати їх не пізніше 31.01.2024. Однак з огляду на вищезазначене положення Порядку № 449/21 такий новопризначений декларант може подати лише щорічну декларацію за 2022 рік і не подавати кандидатську за такий самий звітний період.
Варто пам’ятати, що у випадку переведення суб’єкта декларування на іншу посаду декларація при звільненні не подається. Звільнення за переведенням або у разі, якщо особа стала переможцем конкурсу і через це звільнилася з посади в одному органі й упродовж 30 календарних днів прийнята на посаду, яка також вимагає подання декларації, не вважається припиненням діяльності. У таких ситуаціях обов’язку подати декларацію при звільненні немає.
Важливо! Якщо ви звільнилися після набрання чинності законом, тобто з 12 жовтня 2023 року або пізніше, то ви маєте подати декларацію при звільненні протягом 30 календарних днів з дня припинення відповідної діяльності.
Крім того, з 1 січня до 31 березня 2024 включно публічні службовці (крім тих, які мають право на відтермінування) повинні подати щорічні декларації за 2023 звітний період.
Згідно зі ст. 45 Закону України «Про запобігання корупції» посадові особи місцевого самоврядування, депутати Братської селищної ради, посадові особи юридичних осіб публічного права (комунальних підприємств, закладів, установ) зобов’язані у строк до 1 квітня 2024 року подати декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі – е-декларація) шляхом заповнення на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції.
Упродовж семи днів після подання декларації суб’єкт декларування має право подати виправлену декларацію, але не більше трьох разів.
Крім того, згідно ч. 2 ст. 45 Закону України «Про запобігання корупції» особи, зазначені у пункті 1, підпунктах "а" і "в" пункту 2 частини першої статті 3 цього Закону, які припиняють діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, подають декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за період, не охоплений раніше поданими деклараціями. Особи, які припинили діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, або іншу діяльність, зазначену у підпунктах "а" і "в" пункту 2 частини першої статті 3, зобов’язані наступного року після припинення діяльності подавати в установленому частиною першою цієї статті порядку декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за минулий рік.
Статтею 52 Закону України «Про запобігання корупції» встановлено додаткові заходи здійснення фінансового контролю, а саме:
1. У разі відкриття суб’єктом декларування або членом його сім’ї валютного рахунка в установі банку-нерезидента відповідний суб’єкт декларування зобов’язаний у десятиденний строк письмово повідомити про це Національне агентство у встановленому ним порядку, із зазначенням номера рахунка і місцезнаходження банку-нерезидента.
4. У разі суттєвої зміни у майновому стані суб’єкта декларування, а саме отримання доходу, придбання майна або здійснення видатку на суму, яка перевищує 50 прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб на 1 січня відповідного року, зазначений суб’єкт у десятиденний строк з моменту отримання доходу, придбання майна або здійснення видатку зобов’язаний повідомити про це Національне агентство. Зазначена інформація вноситься до Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та оприлюднюється на офіційному веб-сайті Національного агентства.
Повідомлення про суттєві зміни в майновому стані подають суб’єкти декларування, які є службовими особами, що займають відповідальне та особливо відповідальне становище, а також суб’єкти декларування, які займають посади, пов’язані з високим рівнем корупційних ризиків, перелік яких затверджується Національним агентством. Інші суб’єкти декларування повідомлення про суттєві зміни в майновому стані не подають.
5. Порядок інформування Національного агентства про відкриття валютного рахунка в установі банку-нерезидента, а також про суттєві зміни у майновому стані визначаються Національним агентством.
За порушення суб’єктом декларування встановлених Законом України «Про запобігання корупції» вимог фінансового контролю (умисне внесення суб’єктом декларування завідомо недостовірних відомостей до декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування; умисне неподання суб’єктом декларування декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування; несвоєчасне подання декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування; подання завідомо недостовірних відомостей у декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, неповідомлення або несвоєчасне повідомлення про відкриття валютного рахунка в установі банку-нерезидента або про суттєві зміни в майновому стані) передбачено притягнення до адміністративної, кримінальної відповідальності у встановленому законом порядку.
Відповідно до ст. 65.1 Закону України «Про запобігання корупції» за вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень особи, зазначені в частині першій статті 3 цього Закону, притягаються до кримінальної, адміністративної, цивільно-правової та дисциплінарної відповідальності у встановленому законом порядку.
Докладніше про те, як заповнити декларацію та відеоінструкції за посиланням:
База знань НАЗК: інформаційний ресурс для легкого пошуку роз’яснень: